© Studio Le Fresnoy.jpg

Nacht van de digitale kunsten - Zoryas

in Mons

  • CLAIRE WILLIAMS
     
    ANCIENS ABATTOIRS (Voormalig Slachthuis)
     
    DIGITALE INSTALLATIE

     
    In het midden van een grote platte schijf liggen zes vormen. De ene doet denken aan de stukjes amorfe silica die ontstaan door blikseminslag op zand, de andere aan de kwallen, koralen of algen die de voor ons onbekende wereld van de zeebodem bevolkten. Elke vorm is gevuld met een energie-materie van ongeëvenaarde tint en structuur.
     
    Elk van de zes vormen is anders, al is het duidelijk dat ze tot dezelfde...

    CLAIRE WILLIAMS
     
    ANCIENS ABATTOIRS (Voormalig Slachthuis)
     
    DIGITALE INSTALLATIE

     
    In het midden van een grote platte schijf liggen zes vormen. De ene doet denken aan de stukjes amorfe silica die ontstaan door blikseminslag op zand, de andere aan de kwallen, koralen of algen die de voor ons onbekende wereld van de zeebodem bevolkten. Elke vorm is gevuld met een energie-materie van ongeëvenaarde tint en structuur.
     
    Elk van de zes vormen is anders, al is het duidelijk dat ze tot dezelfde categorie voorwerpen behoren. Fysici herkennen in deze vormen de buizen die Heinrich Geissler gebruikte om het gedrag van bepaalde gassen te bestuderen wanneer ze doorkruist worden door elektrische golven. Voor bezoekers van wetenschappelijke musea doen ze dan weer denken aan de lichtgevende bollen die reageren op aanrakingen. Avonturiers ten slotte herkennen er ongetwijfeld het noorderlicht in. In werkelijkheid zijn ze dit allemaal en tegelijk niks van dit alles. Ze zijn gevuld met de gassen die het interstellaire medium vormen: argon, neon, krypton, xenon, stikstof, ... en zijn geweven uit hetzelfde weefsel als de zon, namelijk plasma. De hele installatie pulseert op het ritme van de elektromagnetische activiteit van de zon.
     
    CLAIRE WILLIAMS
     
    Claire Williams woont in Brussel. Geluid, textiel en elektronica vormen haar belangrijkste mediums. Haar installaties draaien rond het opvangen van onzichtbare of onhoorbare gegevens uit ons elektromagnetisch spectrum en hun materialisatie, alsook rond spelletjes tussen digitale, sonore en stoffelijke talen. Ze richt zich in het bijzonder op opensource-praktijken en vermengt ambachtelijke en elektronische vakkennis. Ze studeerde textieldesign aan La Cambre en volgde een opleiding aan de nationale studio voor hedendaagse kunst Fresnoy.

    Een Le Fresnoy-productie, nationale studio voor hedendaagse kunst 2018-2019. Met de steun van Wallonie-Bruxelles International en het Centre Wallonie-Bruxelles I Paris – in het kader van het Saison Parallèle / Marseille 2020 en zijn programmatiecyclus Hors les Murs – Constellations

Reserveren
Reserveren
Uurroosters

Uurroosters

  • De 20 november 2021